published 24 januari 2017

Januari 2017

 Ontwerp 502-205

Terwijl de Vendee Globe met lichte 18.5 m lange boten voorzien van draagvleugels over de oceanen scheert, ontwerp ik voor een solo rond de wereld tocht een aluminium langkieler gebaseerd op de Basteard van Kampen. Het lijkt ouderwets en dat is het ook. Toch zijn er goede redenen om voor zo'n schip te kiezen. Niet iedereen gaat oceaanzeilen om zo snel mogelijk aan te komen. Het gaat om de beleving. De snelste IMOCA60 zeilt nu in 74 dagen 24000 mijl. Dat is 324 mijl per etmaal. Voor de kleinere 502 zou dat ongeveer 255 mijl betekenen. In de praktijk zal zij iets meer dan de helft van deze snelheid halen. De langzaamste IMOCA 60' halen overigens maar 65% van die snelheid.

Vergelijk het met de Elfstedentocht. De topatleten zijn binnen 7 uur gefinisht, de toerschaatsers in 14 uur. Beide leveren ze een topprestatie. Het gemiddelde van Evert van Benthem ligt nog net iets boven de snelste IMOCA 60.

Terwijl de topzeilers op de IMOCA60 alleen maar bezig zijn met reparaties, zeilwissels en slaap, zal er op de 502 veel meer tijd zijn om van de omgeving te genieten, een boek te lezen of lekker te koken. Bij aanvaringen met drijvende objecten zal er niet snel iets stuk gaan en er is geen walteam nodig dat de reparaties begeleidt. Kortom een heel andere beleving. Het is net wat je op de oceaan zoekt. 

 Met 15 kn over de plas

Refit Charlotte

 

De afgelopen maanden heb ik de belangrijkste tekeningen en mallen gemaakt voor Motorkotter Charlotte. Dit is een voormalige garnalenkotter die is omgebouwd tot motorjacht en nu nog wat aanpassingen aan verschansing en flybrifge heeft ondergaan. De refit wordt gedaan door De Gier in Enkhuizen


 

 

 

 

Kiel Breehorn 37

 

Voor een aluminium Breehorn 37 met ondiepe kiel is een diepere variant in de maak. Ik heb gekeken naar de beste verhouding tussen stabiliteit en snelheid en maakbaarheid. Een klein stukje van de originele kiel is blijven staan in verband met het lassen. Dit is het resultaat.


 

 

Ontwerp No 500&497

 

Ontwerp No 500 (linksonder) begint vorm te krijgen. Daarachter de No 497. Dit kasko is bijna af. Rechts de Breehorn 37 die een nieuwe kiel krijgt. Dit alles bij Koopmans Kasko's in Sneek.

 

 

Video van proefvaart met Zest, No 486 op Youtube

Klik hier