AZAB

Op 6 juni 2015 start de AZAB, een wedstrijd voor duo- en solozeilers. Deze wedstrijd bestaat uit twee etappes: van Falmouth in Engeland naar Ponte Delgada op het eiland São Miguel, de Azoren, en terug.
Aanvankelijk zou ik meedoen met VANDAL, een VQ32. Begin mei zeilden we haar van Shetland naar Falmouth. Tijdens deze prachtige tocht door de Hebriden en Ierse zee bleken een aantal essentiële zaken niet in orde. In Falmouth besloten we daarom om niet te starten. Terug in Lelystad besloot ik om alsnog solo met JAGER in te schrijven. Voor mij zijn races zoals de AZAB uiterst nuttig om te zien wat er wel en niet werkt op de oceaan. Daarnaast geeft het ook nog goede competitie!
Als de condities het toelaten zal ik proberen om tijdens de race regelmatig een bericht te sturen. Verder ben ik te volgen via de tracker: azab.co.uk/race-tracking-2/
JAGER zeilt in klasse AZAB 3.

 

AZAB Terug
Op de heenweg waren mijn doelstellingen beperkt tot veilig varen en heel houden. Ondertussen is de uitgangspositie van JAGER gewijzigd. We liggen 4e, 2.5 uur vanaf nummer 1. De rest van mijn klasse zit op meer dan 8 uur achterstand. Als ik oplettend vaar kan ik de 4e plek makkelijk verdedigen, maar afhankelijk van het weer zijn óf de twee Rustlers óf  Zest te kloppen en lonkt een podiumplaats. Bovendien zijn we over de helft en als er nu een spi sneuvelt is dat minder erg dan wanneer je nog 2000 mijl moet.

De start is goed. Het maakt natuurlijk niet veel uit op zo'n afstand, maar tocht lekker om als 1e over de lijn te zijn en als 1e de bovenboei te ronden. Daarna genaker erop en op kop van mijn klasse weg. Helaas vliegt de genakerschoot los en komt de genaker bij het binnenhalen in het water. Dit kost een paar honderd meter en de koppositie gaat naar Happy.

De wind varieerde van 0 tot 15 knoop uit alle richtingen dus het is een hele kunst om goed weg te komen. Vijaya loopt me op 100 meter met een knoop verschil voorbij, maar een uur later is het andersom.

Aan de westkant van Sao Miguel komt er een beetje wind. Al snel zie ik onder de wal lokale zeilboten met veel grotere helling varen. Ik maak een klap naar de kust die goed uitpakt. Daarna verlaten we de Azoren. De snelle boten kunnen in het noorden een lagedrukgebied oppakken en daarmee na een paar dagen grote winst boeken. Ik denk dat niet te halen en stuur ca. 15 graden boven de koers omdat er in de golf van Biskaje een geweldige windstilte is voorspeld. Vanaf dag 2 lig ik 1e in mijn klasse en ook top10 overall. Omdat de snelle boten noord in plaats van naar Falmouth varen zegt dat niet zoveel. Mijn opzet is noord van mijn concurrenten te blijven en dan te zien hoever ik richting oost kom. Omdat ik vanaf dag 2 de voorste boot in mijn klasse ben, volg ik ze nauwlettend en positioneer me zo, dat ze mogelijk in kunnen lopen maar me niet zomaar voorbij kunnen.

Op de heenweg liepen de Rustlers iets harder voor de wind, gedeeltelijk omdat ik op heel houden voer. Dit keer ging ik er de eerste keer met wind van achter vol in. Ik dacht dat het wel demotiverend zou werken om ze op hun beste koers te verslaan. We liepen inderdaad mooi bij ze weg en na 4 dagen was het verschil al royaal genoeg om de gecombineerde heen en terugweg 1e te worden. Helaas kwamen er een paar windstiltes waar ik niet omheen kon en die oplosten terwijl ik er in lag. De voorsprong slonk. Zest was ik ondertussen wel kwijt, die lag op flinke achterstand en moest voor me finishen. Van de Rustlers was alleen Aliana nog in de race en voor de tweede etappe Happy. De terugweg werd een ware uitdaging door mijn positie en het constant veranderende weer. Een echte wedstrijd voor een 1e of 2e plek.

Na dag 5 vloog de asymmetrische spi uit de lijken. De code0 had zijn beste tijd ook gehad (al voor de start) zodat ik alleen nog de symmetrische spi over had. Hiervan bleek dat alle versterkingen in de top waren uitgescheurd. Gelukkig kon ik met de Speedy Sticher, lijmspray en wat Dacron een doeltreffende versterking maken.

Ik was al twee keer door mijn wekkers geslapen en omdat ik dat bij de Lizard liever niet nog een keer deed, besloot ik twee etmalen voor aankomst extra uit te rusten. Geen spi maar een uitgeboomde high aspect en een tweede vliegend aan lei. Dit koste ca. 0.3 knoop, maar daardoor werd de aanloop een stuk veiliger en kon ik daar betere beslissingen nemen en voluit gaan.

De laatste avond 19.00 werd de aanval ingezet. Volle thermoskan koffie, goed gegeten en veel snacks klaar. Spi omhoog en zelf sturen. We liepen gelijk weer weg van Outrageous, een Swan 47 (klasse hoger). Op tijd gegijpt en om de Lizard naar de Manacles. Er bleef wat wind en met de spi op 90 graden schijnbaar liep het nog mooi door. Bij de Manacles de spi er af en aan de wind naar de finish. De laatste mijl kostte bijna een uur want de wind viel weg.

Na de finish ligt het niet meer in eigen hand. Helaas kwam ik net te kort voor zowel de terug etappe als de overall, maar met minder dan een uur, solo tegen duo, ben ik uiterst tevreden met een 2e plaats in etappe twee en een 2e plaats in de gecombineerde heen- en terugtocht.


 

Line Honours in AZAB 3

2 juli 7.00 uur. Dick is een half uur geleden gefinisht. Hij heeft gisteren zoveel mogelijk gerust zodat hij vannacht alles kon geven en dat heeft gewerkt. Met het laatste zuchtje wind en op het moment dat het tij draaide zeilde hij over de finish.

 

1 juli 16.30 uur. SMS: hopelijk blijft de wind. vanochtend eerst top van spi versterkt. 3 uur mee gevaren. wind gedraaid. nu ha. zwaar laatste stuk maar finish nadert.

 

30 juni 7.30 uur. SMS: het schiet al op wind draaierig wel geslapen
 

29 juni 11.00 uur. SMS: vaar met 1 RIF en ha op windpilot. moet wat energie bewaren voor laatste stuk.


Dick had gisteren problemen met het ontvangen en verzenden van berichten, maar vandaag was er weer een sms:

 

29 juni 8.00 uur: met even beetje geluk komende etmaal geen spi nodig. kan ik voorsprong in stand houden. tot 03 rustige nacht, daarna spaanse vissersvloot.
 

28 juni 8.30 uur. SMS: net spi gewisseld nu ook 5.5kn. Had vannacht slaap nodig dus met gen wat langzamer gevaren.

 

27 juni 23.00 uur. SMS: dierenscore: 1 schildpad, diverse dolfijnen, slechts enige vogels en de restanten van de vleugels van vliegende vissen. niet the vergeten: veel Portuguese oorogsschepen.

 

27 juni 21.00 uur. SMS: minder zeil, autopilot kon het niet aan-nu windpilot (windvaan)
 

27 juni 16.30 uur. SMS: net ha eraf gehaald. zee wordt onrustig en wind vlagerig. gaan nog 8 kn.

 

27 juni 13.00 uur. SMS: lig uit te rusten voor komende nacht met naar verwachting licht weer. twee uur terug stagfok erbij scheelt .2kn en ligt rustiger.


27 juni 9.00 uur. SMS: vannacht bij 20 kn spi gestreken. nu grootzeil en oude ha.


26 juni 13.00 uur. SMS: Gisteravond in weinig wind alles geprobeerd. Uiteindelijk code0 verreweg beste in deining. Van 03 tot 07 geslapen met tussenpozen, nu met spi en windpiloot. Afwas gedaan. Bananen en sla overboord nog prei wortel en ui.

 

25 juni Telefoon en SMS: Afgelopen nacht had hij meer dan 30 kn wind gehad. Vanmiddag was de wind afgezwakt naar 18kn. Hij zeilde met grootzeil, uitgeboomde ha en nog een "zeiltje". Hij was vooral benieuwd naar zijn positie in het veld en klasse. In de sms stond: "zeil maar gewoon door. lig nu wat uit te rusten. straks weer spi er op. buiten toch te warm."

24 juni 13.00 uur. SMS:vannacht code0 en daarna spi. nu 18 kn wind en ha 2x Vijaja nog in zicht voor, Happy achter
 

23 juni Start 2e etappe AZAB

 

15 juni. De AZAB Heen vanuit Ponta Delgada! door Dick

 

We zijn er alweer een dag. Tijd om wat op papier te zetten.

De twee dagen voor de start in Falmouth waren er twee te weinig. Net niet genoeg tijd om je goed voor te bereiden en zeker niet genoeg voor herstel van lijf, leden en spieren. 400 Mijl kruisen tegen 18-35 kn wind is niet de optimale warming-up.

De start was volledig onduidelijk voor me. Er werd niet gemeld welke vlag er omhoog of omlaag ging, alleen mark-up en mark-down. Vanwege de boten, ook toeschouwers, waren de vlaggen niet te zien. Uiteindelijk, volgens mij, te vroeg weg, maar volgens de starter niet en het was een prof.

Eerst halve wind naar de Manacles, een ondiepte, en daarna nog tegen de wind naar de Azoren. Tot mijn verbazing liepen bijna alle boten veel lager terwijl een hogere koers je sneller naar je doel brengt. Jager was dan ook in de kop van het veld te vinden.

De weerberichten waren voor wat betreft windrichting ok, maar er stond nog een 3.5 m deining uit NW en het zou rond 22 kn NO worden, dus dat beloofde wat voor het golfpatroon.

In de nacht draaide de wind en konden we op koers, en later zelfs op spinaker. Ik was een van de eerste die hem zette en veranderde zo van de meest loefwaartse naar bijna de meest lijwaartse boot van het veld, maar hierdoor lag ik wat afstand tot Azoren betreft prima. Na het eerste etmaal nam de wind toe en ontstonden er rare kruiszeeën. Normaal kun je met 20 kn wind nog wel spinakeren, maar ik vond de zee te onrustig. Bovendien kwam de wind pal van achter en dan moet je met spi behoorlijk van koers afwijken om het zaakje er stabiel op te houden. Hard de verkeerde kant op noem ik dat. Ik zette dan ook een high aspect naar loef op de boom en een vliegend aan lij.

Zeker solo, er is niemand in de kuip om snel in te grijpen, is dit een veiliger optie. De wind bleef hard en vlagerig, vaak binnen het uur steeds tussen 18-35 kn en dus moest je zeil zetten voor 35 terwijl het vaak maar 18 was. Overdag stuurde ik vaak wachten van 3 uur zelf met de kotterfok en dan zette ik de stormfok weer (op de spiboom naar loef) om uit te rusten.

Het mooiste moment van de race was op dag 2. Ik stuurde net in een mooie golf Jager met 12 kn het dal in toen ik een groot stuk plastic zag zweven dat ik wilde ontwijken. Halverwege de surf bleek het geen plastic maar een 12 m vinvis te zijn. Ik passeerde hem of haar op 4 m vanaf de kop terwijl de staart op zo'n 16 m afstand zat. Omdat de zon hoog stond en het water helder zag je de walvis alsof hij in een aquarium zwom.

De harde wind met nare kruiszeeën bleef drie dagen. Je werd voortdurend heen en weer geslingerd in je kooi. Na een dag brak de pendulum van de windvaan. Klapgijp, blok van de overloop uit de rail, maar verder geen schade. Ik bleek als reserve pendulum de extra stevige maar kleinere meegenomen te hebben. Voordeel, deze breekt niet, nadeel, ik kan er minder hard mee tot de boot onbestuurbaar wordt. Dus minder zeil en minder hard. Ik brak overigens voordat ik zeil minderde eerst het bootrecord nog. Terwijl ik op de hand stuurde kwam er weer zo'n kruisgolf, een soort puntmuts, precies op het goede moment bij het achterschip aan. Een max. van 18.56 knoop was het resultaat, toch ruim een knoop boven het oude. En een met spray aan een kant in de giek en aan de andere kant tot de punt van de spiboom. Maar omdat je bij die hoge pieksnelheden gauw schade hebt zette ik een extra rif en de stormfok. Dan kan er weinig kapot en kun je proberen wat te slapen.

Omdat ik met mijn korte voorbereiding en oude zeilen (het grootzeil is de jongste en gaat al 25.000 mijl mee) toch niet voor de winst ging, mijn doel was en is om heel aan te komen, was die halve knoop ook niet zo erg. Na drie dagen bleek dat nog mee te vallen. Ik had wel de goede kant op gevaren en was een paar keer op tijd gegijpt. Daar hadden die jongens met spinaker over het algemeen niet zo veel zin in, dus die voeren dan hard de verkeerde kant op.

Ik lag 4e in mijn klasse van 17 boten, en nog redelijk in de buurt van de 1e. Zodra de wind na dag 4 wat minderde ging er weer een high aspect aan loef en lij, en aan het eind van de dag ging de spi er voor. Die kon er 14 uur op en moest daarna gewisseld voor de asymetrische. Die kon er zelfs 16 uur op en we kwamen in de buurt van de Azoren. Je mag zelf weten hoe je het eiland rond. Rechtsom is 20 mijl korter maar heb je 15 mijl langer een windschaduw van het eiland. Ik dacht zo dat je rechtsom met 2 knoop snelheid, er net zo snel zou zijn als linksom met 5 knoop en koos voor rechtsom. Mede ook omdat de drie koplopers in mijn klasse dat ook deden en ik er dicht genoeg achter zat om nog competitie te geven. Achteraf was linksom beter, maar achteraf is alles makkelijk en er zijn in andere klassen ook een paar boten rechtsom snel geweest.

Doordat ik in de voorhoede van 4 als laatste aankwam had ik een beter zicht op wat de wind voor me deed. Hierdoor kon ik nog aardig wat goedmaken. Het is nog onduidelijk of ik 3e of 4e lig. Engelse en Portugese (Azoren) tijd en gmt zijn door elkaar gebruikt bij het invullen van de finishtijden. In ieder geval lig ik veel beter dan verwacht met kans op een podiumplaats, terwijl er geen onderscheid wordt gemaakt tussen duo en solo. Ik ben de enig solo in de kopgroep en had vooraf gehoopt op een tijd die 5% langzamer was dan de winnende. Dat is nu 1% en daar kan ik alleen maar heel tevreden mee zijn.

 

 De start van de AZAB youtu.be/r0VoCMD-V2Q

 

14 juni, 14.00 uur. Ik heb zojuist Dick gesproken. De uitslagen op de AZAB-website zijn op dit moment niet correct vanwege problemen met de computer. Zodra alle boten gefinisht zijn, zal de definitieve uitslag bekend gemaakt worden.

 

Dick is gisteravond gefinisht. Toen ik hem sprak klonk hij erg enthousiast. De wind, de golven, de walvissen, zelfs de problemen met de windvaan en de autopilot waren een bijzondere ervaring geweest. Tijdens de laatste 24 uur had hij alle zeilen die hij aan boord had gebruikt, behalve de stormfok.

 

Hij zal binnenkort over zijn ervaringen schrijven, maar hij kan nu niet typen, omdat zijn vingers door het zeilen erg opgezwollen zijn. Maar, houd deze pagina in de gaten.

Jolanda

 

Het wordt een spannende dag vandaag: wanneer zal Jager finishen?
13 juni 8.30 uur. Sms: tja wordt lastig on tactiek. we zien wel

Ondanks dat de finish in zicht is, wordt er nog altijd goed gegeten op de Jager. Dit staat vanavond op het menu:

12 juni, 18.00 uur. Sms: soep. steaks aardappels met wortel of boontjes. kwam even walvis boven ca40m afstand.  waypoint nog 100 mijl
 

12 juni, 8.00 uur. Sms: rare nacht met veel winddraaiingen

 

11juni, 21.00 uur. Sms:  net spi er op wind neemt af. redelijk rustig.

 

11 juni, 11.00 uur. Sms: Hele nacht Swan 47 (Outrageous) voor me in zicht. vaar eindelijk weer op windpilot wat een rust.
 

10 juni, 20.00 uur. Sms: gegijpt. ha op boom, fok aan lei, grz2rif (grootzeil 2 rif). vochtigheid van 90 naar 70. nog weinig dieren. af en toe vogel. maar ik heb mijn walvis eergister al gehad. als in aquarium en zo dichtbij!
 

10 juni,13.30 uur. Sms: zee is rustiger wind minder hoge pieken. 24 tot 28kn. varen met dubbel rif en fok. straks gijpen wind zou wat noordelijker worden. eerste broodjes uit de oven, zo weg
 

9 juni, 23.30 uur. Sms: bootrecord nu op18.56 vanavond paar uur zelf gestuurd
 

9 juni, 19.30 uur. Sms: zee erg woelig. 24-38kn. word constant heen en weer geschud. morgenavond neemt wind af
 

8 juni, 18.00 uur. Sms: gegijpt. stormfok op boom. windpiloot stuurt. kost snelheid maar geeft rust. walvis 12m op 3m gepas(seerd)
 

8 juni, 11.00 uur. Sms: vanochtend pendulem gebroken in 35kn wind.reserve zit er op.geen schade.  reserve te kort met huidige zeilv

(noot: Dick gebruikt meestal de windvaan. Gelukkig heeft hij altijd een reservependulum bij zich en zelfs materialen om de pendulum eventueel op zee te kunnen repareren)

 

7 juni, 19.20 uur. Telefoon: Er stond een flinke wind: 22 kn plat van achteren. Hij zeilde met fok aan loef en ha. Afgelopen nacht was een drukke nacht geweest met veel scheepvaartverkeer. Tijdens het spinnakeren had hij met de hand gestuurd. Vandaag had hij daarom vooral veel gerust.
 

6 juni, 21.26 uur. Sms: ondertussen lichte ha (high aspect) er op na de koffie

 

20.24 uur. Sms: net gegeten en rif er uit.wind neemt wat af

 

6 juni Start AZAB

 

5 juni. E-mail: Pendennis, Falmouth. Registratie achter de rug, briefing gehad. Nu nog wat spullen kopen en de laatste zaken doen. Volgens de meteo man wijzen alle weermodellen op een goede wind startend met W 15 kn en via N naar NO tot 20 kn.

 

4 juni. E-mail: De tocht door het kanaal was er een met veel tegenwind en steile golven. Gelukkig was ik nog op tijd in Falmouth en heb ik nog twee nachten om uit te rusten.
Onderweg gestopt in Ramsgate (harde tegenwind en tegenstroom), Dover (grootzeil gescheurd bij leuvers), Gosport (35 kn tegenwind voorspeld) en Torquay (om Jaap op trein naar Exeter te zetten).
Laatste 40 mijl heel veel dolfijnen om de boot.

 

29 mei. Dick en Jaap zijn vanmorgen vertrokken richting Falmouth. De weersverwachtingen zijn niet goed: veel harde tegenwind in het Kanaal!
 

 

26 mei. Alle houdbare spullen zijn aan boord. Watertanks en dieseltanks zijn gevuld.

Afgelopen weekeind zijn de Windpilot en de Raymarine en autohelm pilots nagelopen. Alles werkt.

JAGER is er klaar voor en vertrekt vrijdag.

 

21-05

De voorbereiding van JAGER verloopt voorspoedig. Om te mogen starten moet aan ISAF cat1 worden voldaan. Het meeste was al in orde en de laatste paar zaken zijn nu ook klaar. Los van deze eisen heb ik er zelf ook nog een paar.

 

De reis met VANDAL van de Shetlands naar Falmouth is hier te zien.