1961          D. Koopmans Jachtontwerpers             2011

 

Sluiten X
 
Freeway 1980 tot heden
In 1980 besluit de jonge Leeuwarder werktuigbouwkundige Tinus Kruidhof en zijn vrouw Coby om na lang beraad de knoop door te hakken en bij de Hindelooper werf Aluboot een casco te bestellen naar ontwerp van Dick Koopmans sr. In 1981 is het casco klaar en begint het afbouwen.

Samen met de vakkennis van de werf en met hulp van vakmensen uit de familie werd het schip in 5 jaar tijd op de werf in Hindeloopen afgebouwd voor grote reizen.
 
Veel hulp en advies kreeg het echtpaar daarbij van enkele bekende oceaanzeilers, waaronder Eilco Kasemier, die eerst met een Koopmans zeilschip, later met een Koopmans motorboot solo rond de wereld voer. Vele van de handige tips vindt men terug in het boek dat over deze reis is geschreven, en ziet men terug in de Freeway.

Toch heeft de grondige voorbereiding en al het werk niet geleid tot een langdurige reis rond de wereld. In 1991 is het schip verkocht na “slechts” een reis rond de Middelandse Zee. Kennelijk is het zeeleven het jonge gezin niet bevallen.

De nieuwe eigenaar werd Piet Zeldenrust, die na het overdragen van zijn succesvolle zandwinningbedrijf met pensioen ging en zijn beroepsmatige vaarervaring nu aanwendde voor het reizen naar eerst de Ierse Zee en later de Oostzee. Vele oude kaarten vertellen met potloodstrepen nog de route van de Freeway in deze toch wel verre wateren.

Dat het schip ontzettend goed in elkaar steekt blijkt wel uit het feit dat er in deze periode weinig gebreken zijn geweest tijdens al deze reizen. Piet verhaalt van de wilde zeeën in de Duitse Bocht, waar hij de luiken vergrendelde en in de veilige beschutting van het stuurhuis de stormen over zich heen liet gaan.

In 2008 moest Piet het zeilen vaarwel zeggen; de zorg voor zijn ernstig zieke vrouw gecombineerd met het onderhoud van het schip werd hem teveel. Duke Urbanik en zijn echtgenote werden de nieuwe (huidige) eigenaren van Freeway, die zij al in 2003 bij Stavoren op de foto hadden gezet als het ultieme schip om ooit te varen.

In de winters van 2008 en 2009 is de Freeway terug naar zijn geboorteplaats – de Aluboot werf - gebracht en gemoderniseerd in een uitgebreide checkup en refit. Hierbij is o.a. de gehele electrische installatie vernieuwd, de roerinstallatie uitgenomen en slijtagedelen vervangen, zijn er vuilwatertanks en nieuwe pompen en toiletten geplaatst en is er een electrisch-hydraulische bediening voor het midzwaard geplaatst. In de tweede ronde is de mast eraf gehaald en is al het lopende en staande want gecontroleerd en waar nodig vervangen, zijn alle zeilen vervangen en is een electrische furling voor de kluiver geinstalleerd. Tevens is binnen alle stoffering vervangen.

In 2010 heeft Freeway zijn nieuwe eigenaren naar de Oostzee gebracht voor een reis van enkele maanden. Daar bleek wat een veilig en betrouwbaar schip het is en dat de refit erg succesvol is geweest. Alle veranderingen en verbeteringen werkten naar behoren en zonder enige storing.

Deze winter zal de laatste fase van de refit ingaan: het deels vervangen en kitten van het teakdek en stuurhuis dak en een schilderbeurt binnen, zodat Freeway er weer jaren tegen kan.

Warns, 25 augustus 2011.